Lite mer agility snack :)


Hittade en skriven grej jag verkligen gillade!

Alla hundar oavsett ras behöver aktiviering/stimulans. Det är viktigt att hunden inte bara får fysisk stimulans genom promenader, det är lika viktigt att hunden får mental stimulans.

Detta e så sant! Vissa kanske tror att en hund bara behöver en lång promenad men det funkar inte så..

En aktiverad hund är en lycklig och glad hund!

Här tänkte jag direkt på Bella, Sonny & Bobo!
Problemet med Sonny är att när jag tränar agility med honom då och då blir han så ivrig efter godiset eller leksaken.. Men samtidigt blir han ju glad och då går det också mycket enklare!

Lite generella tips:

  • Använd gärna ett mjukt godis som ges i små bitar som belöning. Beröm även med rösten!
  • Var snabb i din belöning när hunden utför önskat resultat.
  • Det är din uppgift att se till så att hunden lyckas.
  • Om hunden har benägenhet att "lägga på sig" använd delar av det dagliga fodret som godis, så att hunden inte får för mycket mat.
  • Gör gärna övningarna minst 3 gånger efter varandra i början. Hunden kan då få en "Aha-upplevelse" och kan befästa ett beteende.
  • Lägg på kommando på övningen först då hunden utför rätt handling.
  • Träna först i lugn miljö utan störningar. När hunden kan sin uppgift kan man höja svårighetsgraden genom att öka störningar i miljön runt om.
  • Det är bra att ta tillfällen i akt och träna i olika miljöer.

Jag själv använder (om man tänker första punkten) så använder jag levergodis..
Det är ett hårt godis men mina hundar gillar det! Och sånt funkar ju oxå, men ett mjukt godis e ju oxå bra, tillexempel köttbullar :D

I agility eller annat sånt finns inte ordet nej, det är din uppgift att hunden lyckas, den kan ju inte veta allt från början?
Tillexempel du kan inte lära dig hoppa 2 meter från början? eller hur..

nemmen ttta jag är ju duktig på det här, nej men jag har suttit med och lyssnat på agility lektionerna och även läst en del :) Hoppas du orkat läsa allt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Är du lika lat som jag?

Din E-postadress: (publiceras ej)

URL/Din söta bloggadress:

Här skriver du din kommentar:

Trackback
RSS 2.0